Přečtěte si celé rozhovory s třemi kolegyněmi – Bárou, Ivetou a Lucií, které se rozhodly využít možnost Technologické agentury ČR a pracovat (dohodu či zkrácený úvazek) při mateřské či rodičovské dovolené.

Jak jste se dostala do TA ČR?
V průběhu stáže v Evropské komisi jsem odpověděla na inzerát, kde TA ČR hledala kolegy do týmu pro mezinárodní spolupráci. Ozvala se mi současná ředitelka sekce průřezových a mezinárodních agend a řekla mi, že aby mě mohla nabrat, musela by mě nejprve vidět naživo. Přijela za mnou do Bruselu, kde jsme se na pohovor potkaly v továrně na čokoládu.
Co se vám na práci tady líbí/baví?
Jsem jedna z mála lidí, kteří mohou upřímně říct, že mají opravdu rádi svoji práci. Vždycky jsem na ní měla ráda, že mě podněcuje k sebevzdělávání, že je kreativní i systematická zároveň a přivádí mě k důležitým tématům a zajímavým lidem. Nově mám ale ještě jeden důvod si myslet, že práce v TA ČR je výjimečná – dělám část své práce dál jako dohodář na mateřské dovolené. Když jsem oznámila, že půjdu na mateřskou, bála jsem se, že si můj tým za mě najde náhradu, já vypadnu z praxe a možná se ani nebudu mít kam vrátit.
K mému překvapení mi ale místo toho moje nadřízená řekla, že jestli budu chtít na MD dál pracovat, bude mi to nejen umožněno, ale bude to vítané. Tým mých skvělých kolegů mi umožnil většinu mojí agendy předat, ale tu expertní část si nechat a dělat ji skoro nepřetržitě dál na maličký úvazek, který se dá s miminkem zvládnout. TA ČR mě dokonce vyslala na dvě zahraniční služební cesty, kam jsem si mohla vzít stále kojené miminko s sebou.
Co vám nejvíce pomáhá při práci na mateřské/rodičovské dovolené?
Bez chápavosti a flexibility kolegů a vedoucího by to vůbec nešlo. Podmínky, do kterých se naše spolupráce teď musí vejít, berou jako normální věc, nikoli otravnou komplikaci. Jako kdyby to bylo úplně normální, že součástí týmu jsou i mámy a v zásadě i děti. Myslím, že jinde se člověk za to, že má děti a musí se jim přizpůsobit, musí omlouvat.

Jaký byl váš profesní vývoj v Agentuře?
Do TA ČR jsem nastoupila v roce 2014, těsně po ukončení studia na VŠ. Na úplném začátku jsem zastávala „sdílenou” pozici v projektu Zefektivnění z operačního programu. Po skončení projektu jsem měla možnost nahlédnout do PR oddělení a následně do projektové kanceláře. Na přelomu 2016/2017 se agentura rozhodla zapojit se do unijního programu Horizont 2020 a mým úkolem bylo vymyslet, jak včlenit a realizovat nové mezinárodní aktivity do agendy TA ČR. Celá tato agenda se časem rozrostla a já měla možnost vytvořit úsek/oddělení a stát v jeho čele. V roce 2022 byly do oddělení seskupeny skoro všechny mez. aktivity TA ČR – tedy i bilaterální spolupráce, TAFTIE.
Co se vám na práci tady líbí/baví?
Vždy mě bavily nové výzvy a hledání cest, jak něco zrealizovat. Se vznikem oddělení jsem se zaměřila i na roli vedoucí, ale i přesto jsem si vždy držela část své expertní stránky pro vymýšlení nových rozvojových aktivit. Těsně před odchodem na mateřskou dovolenou přišla nová výzva vymyslet implementaci EDF v rámci Programu PRODEF, tedy nalezení cesty jak pomoci úspěšným českým uchazečům získat dodatečné finanční prostředky pro jejich aktivity v mezinárodním projektu. Jelikož celou aktivitu koordinuji, je na mně jak si práci v průběhu dne rozložím a na kdy si naplánuji případné schůzky. Dále jsem si ponechala agendu vedení dílčího cíle 4 Programu SIGMA.
Co vám nejvíce pomáhá při práci na mateřské/rodičovské dovolené?
Vstřícný přístup TA ČR pracovat vzdáleně, možnost řešit agendu přes telefon – chat, někdy cally se sluchátky v uších při vození kočárku. Pomáhá mi, když dítě spí alespoň hodinu 🙂 a zajetý režim v 19 hodin v posteli – to mi umožňuje věnovat se koncepční práci, která vyžaduje vícehodinové soustředění. V neposlední řadě je to rodina a blízcí přátelé, kteří v exponovaných obdobích a při důležitých jednáních, která vedu, pohlídají.

Jaký byl váš profesní vývoj v Agentuře?
Role asistentky mi umožnila poznat řadu oblastí a kolegů v Agentuře, pochopit její fungování. To byly fajn základy pro profesní růst. Po 3 letech v roli asistentky přišla příležitost ucházet o post vedoucí oddělení Kabinetu. Chvíli jsem váhala, jestli se do výběrka přihlásit, ale nakonec jsem si řekla, že je na čase zkusit něco nového. Jeden z úkolů byla příprava vize oddělení. To pro mě byla nová zkušenost, trochu vystoupení z komfortní zóny, ale povedlo se a od roku 2021 jsem v pozici vedoucí.
Co se vám na práci tady líbí/baví?
Skvělý kolektiv a progresivní prostředí, kde vládne otevřená atmosféra. V současné době, kdy pracuji na poloviční úvazek při rodičovské, mi právě ten skvělý, podporující a vstřícný kolektiv velmi pomáhá.
Co vám nejvíce pomáhá při práci na mateřské/rodičovské dovolené?
Kromě kolektivu také podpora vedení, možnost pracovat z domu, možnost mít na pracovišti dceru a flexibilní pracovní doba.